Een bodemverlaging is een autoaanpassing waarbij een deel van de autovloer verlaagd wordt. Bodemverlagingen zijn bedoeld om met een rolstoel vlotter toegang te kunnen krijgen tot een zitplaats in de auto. Door de verlaging van de bodem wordt de inrijhoogte en de binnenhoogte van de auto groter.
Hoe dieper en hoe langer de bodemverlaging, hoe hoger het prijskaartje.
Bodemverlagingen kunnen geen extra zitplaats opleveren in de auto. Er zal altijd een bestaande zitplaats ingeruild worden voor een zitplaats voor de rolstoel. Een auto heeft namelijk een homologatie voor een bepaald aantal zitplaatsen:
- In auto’s die ingeschreven zijn als lichte vracht (type bestelwagens) met een bestuurdersplaats en twee zitplaatsen vooraan, mag je geen zitplaats voor een rolstoel maken in de bagageruimte.
- Afgeleide types (combimodellen) van die bestelwagens hebben een typekeuring als auto voor personenvervoer. In die combimodellen kun je wel een erkende zitplaats omvormen tot een zitplaats voor een rolstoelgebruiker. Het totaal aantal zitplaatsen mag nooit hoger zijn dan het maximum aantal zitplaatsen (vijf of zeven) waarvoor de auto een erkenning heeft.
Bodemverlagingen zijn populair bij kleine monovolumewagens (type combimodel). De bestuurder blijft met een relatief kleine auto rijden. Je kunt er een rolstoelgebruiker in de rolstoel mee vervoeren. Je verkrijgt vlot en eenvoudig toegang tot de auto met de rolstoel. Dankzij de bodemverlaging kan de rolstoelgebruiker tijdens de rit door de vensters kijken. De auto’s kunnen in een garage gestationeerd worden. Toegang tot parkeergarages vormt geen probleem. Los van de prijs van de aanpassing, blijft de prijs van de aankoop van de auto eerder bescheiden.
Een bodemverlaging heeft standaard volgende elementen:
- een lichtgewicht oprijplaat, manueel opklapbaar uit twee stukken
- een hellend vlak in de auto met bodemverlaging wat een dagmaat (deuropening) in de hoogte geeft tussen 140 cm en 160 cm
- een gordelset bestaande uit vier manuele gordels als vergrendelingssysteem voor de rolstoel
- een aangepaste veiligheidsgordel, driepuntsgordel voor de rolstoelgebruiker
Opmerking: soms wordt het reservewiel verwijderd en vervangen door een reparatieset voor de banden
Volgende opties zijn mogelijk:
- een of twee opklapbare zetels op de tweede rij
- bij maximodellen een extra opklapbare zetel op de derde rij
- een reservewiel (type thuiskomertje)
- extra handgrepen
- extra wegklapbare rugsteun en hoofdsteun
- twee automatische vastzetgordels voor de rolstoel vooraan
- een elektronische lier
- een automatisch vergrendelingssysteem (dockstation)
- monteren van achteruitrijsignalering
- luchtvering achteras: de rolstoelgebruiker blijft meestal boven de achteras staan. Als de gebruiker rugklachten heeft, is luchtvering aangeraden. Vooral bij mensen met een mechanische rolstoel zonder vering. Luchtvering betekent een behoorlijke meerprijs
De meeste leveranciers bouwen bestaande inbouwpakketten als bodemverlaging in in de auto. Als ze werken met een reeds gekend en gekeurd inbouwpakket, dan zal de automobielinspectie vlugger een COC (certification of comformity) of COP (certification of production) kunnen afleveren bij de dienst homologatie van het ministerie van verkeer. Want elke auto heeft zijn typekeuring door de producent van de auto. Elke aanpassing aan een bestaand type auto moet zijn aparte typekeuring kunnen voorleggen.
Er zijn twee types bodemverlagingen: bodemverlaging type taximodel en bodemverlaging van het langere type.
- Bodemverlaging type taximodel
- Een bodemverlaging type taximodel is een korte bodemverlaging met hellend vlak in de auto. Zo’n bodemverlaging is geschikt voor gewone rolstoelgebruikers en kan op de derde rij ingebouwd worden in de auto. Afhankelijk van het type auto (VW Caddy maxi, Opel Combo) kan de tweede rij zetels tegelijk met de rolstoelplaats gebruikt worden. Bij een kleiner type auto kan de tweede rij opgeklapt worden. Bij de allerkleinste modellen (type Fiat Cubo) zullen de zitplaatsen op de tweede rij moeten verwijderd worden.
- Een bodemverlaging type taximodel is bedoeld om vooral bij kortere ritten te gebruiken. Omdat de bodemverlaging erg kort is, zal de rolstoel met de achterste wielen iets lager staan op het hellend gedeelte van de bodemverlaging (zie foto). Dat kan voor de rolstoelgebruiker minder aangenaam zijn.
- Bij sommige bodemverlagingen kan de oprijplaat gebruikt worden als bodemplaat om zo een kofferruimte te bekomen als men geen rolstoel vervoert.
- Bodemverlaging van het langere type
- Een bodemverlaging van het langere type is dieper en langer uitgewerkt. Daardoor kan een extra lange rolstoel met een grote hoogte toegang krijgen tot de auto. Bij zo’n bodemverlaging moeten alle zetels op de tweede en de derde rij verwijderd worden. Als er naast de rolstoel nog extra zetels noodzakelijk zijn, zullen er speciale opklapbare en smallere zetels moeten gemoteerd worden.
Een bodemverlaging is bedoeld om een rolstoelgebruiker in de rolstoel in de auto te vervoeren. Het spreekt dan vanzelf dat de rolstoel moet opgemeten worden met de rolstoelgebruiker erin. De belangrijkste maten vind je in het pasformulier.